El consum freqüent de begudes ensucrades, light i sucs envasats i naturals augmenten el risc de patir síndrome metabòlica

Les begudes amb molt de sucre tenen riscos.

En persones amb un alt risc cardiovascular, el consum freqüent de begudes ensucrades, begudes light i sucs de fruites tant envasats com naturals s’associa a tenir un major risc de patir síndrome metabòlica en comparació a aquelles que rarament les consumeixen. La síndrome metabòlica es defineix com un conglomerat de factors de risc com l’obesitat abdominal, hipertensió arterial, nivells sanguinis baixos de colesterol HDL (colesterol bo), alts de triglicèrids i de glucosa. Es calcula que una quarta part dels adults en països desenvolupats presenten aquesta condició. S’ha demostrat que les persones amb síndrome metabòlica presenten dues vegades més risc de morir per un atac de cor o una embòlia cerebral que aquelles que no la presenten.

La publicació també conclou que el consum de més de 5 gots per setmana de qualsevol d’aquestes begudes augmenta no només el risc de síndrome metabòlica en el seu conjunt, sinó també dels seus components. El consum de més de 5 cops per setmana de begudes ensucrades es va veure que augmentava el risc de tenir la tensió arterial alta o uns nivells baixos de colesterol HDL. Però, fins i tot aquells voluntaris que consumien entre 1 i 5 gots a la setmana de begudes ensucrades també presentaven un 89% més risc de tenir hipertensió arterial. El consum freqüent de begudes conegudes com “light” o “diet” i de sucs de fruita naturals també es va associar a un major risc de tenir una obesitat abdominal. En aquest estudi es van analitzar les dades de 1.868 participants d’entre 55 i 80 anys sense síndrome metabòlica a l’inici de l’estudi però amb un alt risc cardiovascular. El resultats reforcen la hipòtesi que les begudes ensucrades o edulcorades i els sucs de fruita han d’estar a la cúpula de la piràmide nutricional recomanant disminuir el seu consum ja que el consum de més de 5 gots a la setmana s’associa amb el desenvolupament de la síndrome metabòlica i les alteracions que la acompanyen. S’han suggerit diferents mecanismes per explicar l’existència d’aquesta associació, sobretot per l’alt contingut en sucre i/o edulcorants que podrien alterar la flora intestinal i el metabolisme. De tota manera, els investigadors afirmen que es necessiten més estudis clínics per poder afirmar amb rotunditat aquesta associació. Aquestes dades contribueixen a afirmar la importància de seguir un patró de consum d’aliments i de begudes més propers a la dieta mediterrània per evitar la malaltia. Mentre que beure una quantitat suficient d’aigua i moderada de vi negre són hàbits propis de molts països mediterranis, mentre que les begudes ensucrades o edulcorades no.

Aquests són els principals resultats que es publiquen a la revista científica Journal of Nutrition, que han desenvolupat la doctoranda Cíntia Ferreira-Pêgo, sota el lideratge dels doctors Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó, director de la Unitat de Nutrició Humana de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut, que pertany a la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere i Virgili, i investigador principal de la xarxa CIBERobn de l’Institut Carlos III, de la qual també formen part també les dues investigadores, en el marc del treball PREDIMED (Prevenció amb dieta mediterrània), un estudi clínic d’intervenció nutricional, aleatoritzat, multicèntric, en paral·lel que s’ha dut a terme a l’Estat espanyol i que l’ha finançat majoritàriament l’Institut de Salut Carlos III.

La prevenció del càncer de mama

Mastectomia

 

El dia 21 d’Octubre va ser el dia internacional de la prevenció del càncer de mama i durant aquests mesos diferents entitats de Tarragona estan recaptant fons per la investigació en la prevenció de la malaltia.

La paraula càncer, es un terme que ens aterra. Les estimacions actuals són que de cada 3 coneguts 1 patirà càncer. El càncer de mama és un dels més comuns al nostre territori. Existeixen diferents tipus, el carcinoma ductal que comença als tubs que porten la llet de la mama al mugró o bé el carcinoma lobulillar que comença a la part dels lòbuls on es sintetitza la llet.

Els següents factors han demostrat la existència d’una relació positiva en l’aparició del càncer.

  • Beure begudes alcohòliques – A un estudi publicat l’any 2012 es va establir que per cada beguda alcohòlica consumida s’incrementava el risc de patir càncer de mama en un 12% en comparació a aquelles dones que no consumien alcohol –
  • Consumir cereals en la versió refinada de forma habitual o bé embotits i altres carns processades.
  • Evitar el consum excessiu de begudes ensucrades al llarg de la setmana.

Per altre banda la ciència estableix una relació de “protecció” cap a l’aparició d’aquesta malaltia en aquelles persones que tenen un elevat consum de:

  • Fruita
  • Verdura i hortalisses
  • Productes integrals
  • Llegums
  • Oli d’oliva verge
  • Fruits secs

No m’agradaria deixar de comentar que des de fa temps el grup d’aliments dels làctics ha estat fortament atacat de forma divulgativa i relacionat de forma fraudulenta amb una relació de causa efecte amb l’aparició càncer. La evidència científica al respecte és insuficient per establir una relació i és inexistent per establir una relació de causa-efecte. Tenint en compte el post d’avui sobre el càncer de mama, s’ha de respectar les publicacions actuals en les que no s’ha trobat ninguna relació entre el consum de làctics com la llet i el iogurt i un increment del risc de la seva aparició.

Per altre banda no puc deixar de destacar per una banda la lactància materna com a eina de prevenció de la malaltia i per altre banda l’exercici físic. Tenint en compte tots aquests factors i seguint les directrius i estudis de l’Institut per la Investigació del Càncer, aproximadament el 40% dels casos es poden prevenir amb un canvi en l’estil de vida i bons hàbits d’alimentació i exercici.

El 26 de Novembre a les 18:30 estaré al Tingalo 1 del Port de Tarragona fent una petita xerrada sobre nutrició i càncer de mama per recaptar fons per a la seva investigació.

Per més informació el dia 26 de Novembre a les 18:30 estaré al Tingalo 1 del Port de Tarragona fent una petita xerrada sobre nutrició i càncer de mama per recaptar fons per a la seva investigació gràcies a la participació de les següents entitats organitzadores de Tarragona: Rotary Club-Tarraco-August, Associació contra el Càncer i Club Tennis Tarragona.

Sobre tot, dones de Tarragona no oblideu fer-vos les revisions periòdiques i de fer-vos palpacions vosaltres mateixes per detectar cossos estranys.

Aquest moment que tots estimem, trencar el rovell de l’ou

L'ou és un aliment amb unes característiques nutricionals notòriament destacables.

Gaudeix de l’ou i de totes les seves possibles coccions: remenat, en truita, dur, passat per aigua, fregit, a la planxa, al microones amb Ovo de Lékué …

És important cuinar l’ou i no rentar-lo amb aigua ni manipular-lo amb les mans humides. Cal recordar aquest factor ja que la closca de l’ou és porosa. Si no complim amb el requisit incrementem el risc de contaminació bacteriana, per exemple de Salmonella.

L’ou és un aliment amb unes característiques nutricionals notòriament destacables. El tipus de proteïna que conté l’ou es considera d’alt valor biològic. És a dir, el perfil d’aminoàcids que conté el fa perfecte per recuperar després d’una intensa sessió d’exercici. La proteïna de l’ou (en concret l’albúmina) quan es cuina es desnaturalitza i és més fàcil d’absorbir a l’intestí.

El consum d’ou anteriorment estava limitat a 2-3 vegades a la setmana per por a incrementar els nivells de colesterol en la població general. Si bé és cert que el rovell d’ou conté una important quantitat de colesterol, actualment l’evidència científica recolza que el consum d’un ou al dia no incrementa els valors de colesterol total ni LDL.

A nivell fisiològic és fàcil d’entendre, el principal òrgan regulador dels nivells de colesterol en l’organisme és el fetge. Si elevem el consum de colesterol en la nostra dieta, el nostre cos sintetitzarà menys colesterol.

Si té els valors de colesterol fora dels paràmetres de referència, no dubti en posar-se en contacte amb un dietista-nutricionista abans de començar a medicar-se.

Gaudeix de l’ou sencer.

Stop a l’bullying al rovell de l’ou.

DETOX

Cada cop són més les persones que es sumen a desintoxicar el seu cos utilitzant batuts vegetals

Cada cop són més les persones que es sumen a desintoxicar el seu cos utilitzant batuts vegetals fets a casa o bé prefabricats. Aquests batuts solen ser promocionats amb unes propietats anomenades DETOX. Aquesta paraula últimament està prenent un gran protagonisme als medis de comunicació com la ràdio, la televisió, les xarxes socials i sol anar acompanyat de la imatge d’algun personatge mediàtic, cantants, actors…

Els batuts DETOX prometen depurar el nostra organisme de forma efectiva i natural sobre tot solen ser promocionats després de períodes de grans afartaments, recordeu que en breu s’acosten els panellets i les empreses s’aprofitaran per anunciar de nou els batuts detox. Per altre banda aquests batuts promouen diferents efectes preventius davant l’aparició de malalties de gran prevalença com poden ser l’obesitat o la diabetis.  Aquest tipus de promeses segons el Reial Decret 1907/1996 sobre publicitat i promoció comercial de productes són il·legals.

Dur a terme aquest tipus de pràctiques pot tenir diferents repercussions sobre la nostra salut. En primer lloc, allunyar-nos del que seria una alimentació saludable i equilibrada, ja que molts cops aquests tipus de batuts s’utilitzen com a substituts d’àpats complerts. En segon lloc poden augmentar el risc de patir un problema de pes, degut a l’elevat contingut en sucres simples dels propis batuts. Per altra banda és important destacar que l’ús de batuts DETOX pot arribar a provocar un dèficit de vitamines i minerals, fomentar la pèrdua de massa muscular i com a conseqüència provocar un augment de la fatiga.

A nivell poblacional el consum de fruita, verdura i hortalisses són un pilar molt important en l’alimentació de l’ésser humà, per aquest motiu es recomana el seu consum dues vegades al dia (mínim una d’elles en cru) i de forma general tres peces de fruita al dia, aprofitant la seva pell i polpa i tenint en compte els productes de temporada al nostra territori. Una alternativa a prendre la fruita sencera és l’ús dels anomenats “smoothies”, preparats on la fruita ha estat triturada sencera.

El que ha de quedar clar és que l’ésser humà es depura sol, diferents òrgans del cos s’encarreguen de fer aquesta feina i per aquest motiu no necessitem cap dieta, ni productes específics per desintoxicar-nos.

La deshidratació, l’enemic de l’esportista

Corredora urbana

 

L’aigua és essencial per viure i al món de l’esport és essencial per augmentar el rendiment o bé no disminuir-lo. Segons l’Eurpoean Hydration Isntitute una hidratació adequada és un requisit indispensable per obtenir un bon estat de salut. Únicament una estratègia d’hidratació correcte pot frenar el procés de deshidratació de l’esportista.

És necessari beure 2-3L d’aigua al dia?

La resposta és complicada. S’ha de diferenciar molt bé el grup de població a la que un és dirigeix al donar una recomanació, ja que els esportistes tenen uns requeriments hídrics diferents a una persona adulta que realitza exercici físic o bé que és sedentària.  En el cas dels esportistes la millor opció és fer una pauta d’hidratació personalitzada per intentar evitar la deshidratació. El Col·legi Americà de Medicina de l’Esport i l’Associació Nacional de Preparadors Físics suggereixen que el rendiment esportiu es pot preservar sempre i quan la pèrdua de fluids no sigui major a un 2% del pes corporal. Per tant una bona estratègia d’hidratació comporta sens dubte una major possibilitat d’èxit durant la competició.

Tant l’esportista com l’adult sa, ha d’evitar tenir la sensació de set. Aquesta sensació és un signe de deshidratació. Tres excepcions en les que s’ha de recomanar que l’esportista begui per sobre de la seva sensació de set és:

  • Persones que tenen una edat superior a 65 anys.
  • Ambients extremadament calorosos, sobre tot en els processos d’aclimatació de l’esportista (temperatures majors a 38ºC).
  • Ambients freds (temperatures inferiors a 5ºC).

La pèrdua excessiva de líquid corporal a través de la sudoració comporta una pèrdua d’electròlits. En aquest cas un dels més importants a destacar és el sodi (Na). El Na és el catió principal que es perd a través de la sudoració. La concentració del catió varia en funció de la dieta de l’esportista, la tassa de sudoració del mateix, la hidratació i el grau d’aclimatació.  A més a més del Na també s’ha de tenir en compte la pèrdua d’altres minerals com el potassi (k), el calci (Ca), el magnesi (Mg), el clor (CL)… Aquestes pèrdues electrolítiques poden fer que a l’esportista no li quedi altre opció que abandonar la competició. Alguns dels problemes associats més comuns són, rampes, nàusees, vòmits, diarrees, mareigs, mals de cap, pèrdua de la consciència i fins hi tot, la mort.

Les recomanacions generals per anar ben hidratats són:

  • Tenir una pauta d’hidratació personalitzada realitzada per un professional sanitari qualificat , la millor opció és un dietista-nutricionista dedicat a la nutrició esportiva.
  • Utilitzar aigua en exercicis moderats o intensos que tinguin una duració inferior a 60 minuts.
  • Combinar aigua amb begudes amb carbohidrats simples en exercicis intensos de entre 60-90 minuts.