No tots els greixos són dolents (I)

greixos

El nostre organisme necessita de tots els nutrients per funcionar de forma adequada. Els greixos en concret tenen funcions importants al cos humà, per exemple, són essencials per l’absorció de les anomenades vitamines liposolubles (A, D, K y E). Aquest grup de vitamines desenvolupa un paper clau en la salut òssia i el desenvolupament correcte de les funcions del sistema immunològic. El greix intervé en la síntesi d’hormones i forma part d’estructures importants de les cèl·lules com la membrana cel·lular, a més a més envolta cadascuna de les nostres neurones i ens ajuda a mantenir la temperatura corporal. El greix és la font de combustible que ens proporciona més energia. A més a més no em d’oblidar que una dieta baixa en greix, a nivell organolèptic és més avorrida i insípida.

Classificarem els greixos en:

  • Àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats
  • Àcids grassos saturats
  • Àcids grassos trans

A la primera part de l’article s’explicaran els àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats

i a la segona part, els àcids grassos saturats i trans.

Àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats 

Aquest tipus de greix fonamentalment és troba en fonts vegetals com pot ser l’oli d’oliva verge, els fruits secs i les llavors, l’advocat… Poc a poc s’ha anat demostrant la seva importància en la prevenció de la salut cardiovascular. L’estudi PREDIMED (Prevenció amb Dieta Mediterrània) va demostrar que el risc de desenvolupar una malaltia cardiovascular es reduïa un 30% en aquells participants que seguien unes recomanacions de Dieta Mediterrània suplementada amb oli d’oliva verge extra i el 28% per al grup que seguia una Dieta Mediterrània suplementada amb fruits secs en comparació amb el grup control que seguia una dieta baixa en greix.

Els resultats obtinguts de l’estudi PREDIMED van ser tan rellevants que l’assaig es va suspendre per raons ètiques abans de complir 6 anys1.

Per tant el mite que l’oli d’oliva i els fruits secs no són recomanables dins el patró d’una dieta saludable és fals. A més a més PREDIMED ha pogut demostrar que incloure aquests aliments a la dieta està associat amb la reversió de l’obesitat abdominal i la prevenció de diferents malalties com la diabetis mellitus tipus 2 i diferents tipus de càncer com el càncer de mama. L’oli d’oliva ha de ser utilitzat com la font principal de greix a la dieta. El consum de fruits secs hauria de trobar-se en un rang setmanal de 5-7 vegades a la setmana, una quantitat de 25-30 grams (l’equivalent a un grapat).

One thought on “No tots els greixos són dolents (I)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.