No tots els greixos són dolents (i II)

 

alimentos-con-grasa-700x499

Tal i com es va citar a la primera part de l’article es van explicar els àcids grassos monoinsaturats i poliinsaturats. En canvi en aquesta segona part s’explicaran, els àcids grassos saturats i trans i es donaran una sèrie de missatges claus.

Àcids grassos saturats

No tots els greixos saturats són iguals i desenvolupen un efecte negatiu sobre el cos humà. Aquest tipus de greix el trobem a les carns vermelles, carns processades, pell de les aus, embotits, mantegues, rovell d’ou, productes làctics, aliments processats i brioixeria industrial, alguns cereals d’esmorzar, la majoria de les galetes del mercat, els olis de coco i de palma.

Aquest tipus de greix sembla ser que en la majoria del estudis científics que es varen publicar fa uns anys, en tots ells s’arribava a la conclusió de que eren perjudicials per la salut cardiovascular. Tot i així cada cop més la evidència científica actual ens està demostrant que no tots els greixos saturats actuen de la mateix forma i per tant la tendència a parlar de nutrients poc a poc ha d’anar canviant, per parlar d’aliments i de la seva procedència.

Un dels exemples més importants a destacar és el del greix dels productes làctics. Els estudis demostren que el greix dels productes làctics, especialment la del iogurt és la que més s’associa amb beneficis sobre la incidència de diabetis mellitus tipus 2, síndrome metabòlic i altres factors de risc cardiovascular. Per tant, la por, el temor a prendre el greix de la llet o bé del iogurt s’ha d’anar acabant2. Per altre banda si que és important destacar que el consum de carn vermella, carn processada i brioixeria industrial està fortament associat amb un increment del risc de patir aquest tipus de malalties.

Àcids grassos trans

Els àcids grassos trans es poden trobar per una banda de forma natural als aliments, com podrien ser els productes làctics o bé la carn dels remugants o per altre banda també els en aliments processats en forma de greixos hidrogenats, greix vegetal que mitjançant el procés d’hidrogenació passa a estat sòlid, l’exemple més clar és la margarina.

És important considerar que en aquest cas, els greixos trans d’origen industrial en diferents casos han demostrat incrementar el risc de patir malalties cardiovasculars, tot i que sembla ser que si la procedència d’aquest tipus de greix és d’origen làctic com per exemple del iogurt, aquesta associació no apareix, de fet existeix evidència científica provinent de diferents publicacions que el consum de àcids grassos trans específics com el transpalimoleic s’associa a un menor risc de resistència la insulina.

Conclusió final

Per acabar amb aquest doble article, és important tenir en compte la procedència del greix a la nostre dieta. Com a recomanació general cal destacar que la majoria del greix hauria de ser d’origen vegetal, però sense oblidar que també hi ha greix d’origen vegetal hidrogenat i saturat, tal  i com s’ha explicat anteriorment. Alguns missatges claus per cuidar la salut cardiovascular són:

  • Fes que l’oli d’oliva verge (si pot ser extra) sigui la font principal de greix a la teva dieta.
  • Procura prendre un grapat de fruits secs crus diaris (ametlles, nous, avellanes, festucs…).
  • Procura consumir 3-4 vegades a la setmana peix i que dues sigui de peix blau.
  • No tinguis por a prendre llet sencera o bé iogurt sencer.
  • “Baix en greix” no significa més saludable.
  • Procura no consumir aliments processats i precuinats.
  • Evita la brioixeria industrial.

 

  • Martínez-González MA, Salas-Salvadó J, Estruch R, Corella D, Fitó M, Ros E; PREDIMED INVESTIGATORS.. Benefits of the Mediterranean Diet: Insights From the PREDIMED Study. Prog Cardiovasc Dis. 2015 Jul-Aug;58(1):50-60.
  • Salas-Salvado J, Babio N, Mena-Sánchez G. Nuevas evidencias científicas sobre el beneficio del consumo de yogur. http://www.nutriciohumana.com/pdf/Monografico_beneficios_yogur.pdf

One thought on “No tots els greixos són dolents (i II)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.