La bona alimentació per la gimnàstica rítmica

Wiki Gimnasia Ritmica
Wiki Gimnasia Ritmica

 

Un estudi recent realitzat per Mònica Hierro Magnet, alumne de 2n de Batxillerat  de l’Institut Tarragona  analitza el cost que comporta la pràctica de la gimnàstica rítmica no només en termes econòmics, sinó des de tots els punts de vista, fins hi tot la salut de l’esportista, passant per la metodologia dels entrenaments, les lesions o bé alguns aspectes psicològics. Però, de tots els aspectes analitzats, la jove alumne va voler incidir, dins l’apartat de la salut de l’esportista, en l’alimentació. El treball porta per títol “Gimnàstica Rítmica: el cost d’una passió”.

Tradicionalment i per motius estètics, les gimnastes es seleccionen altes, d’extremitats llargues, tronc i malucs estrets i  de constitució prima, i per tant, és habitual que les gimnastes siguin genèticament primes abans ja de començar la pràctica d’aquesta disciplina esportiva.

L’índex de massa corporal (IMC) és un dels marcadors que s’utilitzen per a valorar si el pes d’una persona és l’adequat, i s’obté dividint el pes en kilograms per l’alçada en metres al quadrat. Si el resultat de l’operació es situa per sota del número 18,5 es considera una persona de baix pes. La Mònica , al seu treball, va agafar una mostra de gimnastes d’elit i va calcular el seu IMC. El resultat va mostrar que totes elles tenien un IMC que es situava per sota de 17. Ara bé, significa això que aquest baix IMC és conseqüència de l`exigència de mantenir una figura estilitzada, dels intensos entrenaments i de la influència genètica, o és símptoma d’una mala alimentació?

Per a les gimnastes és essencial seguir una dieta equilibrada que les permeti aguantar el ritme d’entrenament diari, i al mateix temps mantenir el seu pes ideal, per evitar que pateixin les articulacions i prevenir les lesions que pot comportar l’excés de pes.

La dieta d’una esportista destaca per una bona hidratació, el control de la ingesta de carbohidrats, que casualment, són aquells que més por té un esportista a prendre, sobre tot la pasta, el pa i l’arròs. Per tant una correcte educació nutricional és fonamental per conèixer les propietats que tenen els aliments i com i quan s’han de prendre per utilitzar-los com a  font energètica. La dieta de l’esportista també ha de contenir proteïna, per garantir la pròpia estructura muscular i que aquest estigui actiu, aquest macronutrient el trobem majoritàriament a la carn, el peix, els ous, el tofu, el seitan i els productes làctics. L’esportista també ha d’ingerir una adequada quantitat de greix, a prioritzar el greix d’origen vegetal provinent dels fruits secs, les llavors i l’oli d’oliva verge extra. També és important que l’esportista tingui en compte el greix del peix blau com la tonyina, el salmó o el marlí o d’una fruita en concret, d’advocat. Greix amb propietats antiinflamatòries i antioxidants. La Mònica, molt encertadament també destaca que la gimnasta ha de cobrir tots els requeriments de vitamines i minerals, i en aquest sentit el consum diari de verdura, fruita i hortalisses és fonamental.

Cal desterrar aquestes pors a menjar determinats aliments, les restriccions i prohibicions alimentàries que provoquen obsessions i ansietat, el pesar-se diàriament fins al punt que la relació de la gimnasta amb el pes sigui malaltissa, o bé el mal repartiment dels àpats.

En definitiva, la pràctica de la gimnàstica requereix d’una dieta sana i equilibrada i d’uns bons hàbits alimentaris. L’ajut d’un especialista en nutrició és indispensable, és a dir un dietista-nutricionista i, al costat dels metges, entrenadors, preparadors físics i fisioterapeutes,  ha de formar part de l’equip tècnic que envolta a la gimnasta.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.