Pèrdua de pes i L-CARNITINA

Des de fa temps la L-Carnitina ha estat utilitzada en forma de suplement per a la pèrdua de pes. Fins al moment, la gran majoria de Dietistes-Nutricionistes implicats en la lluita del sobrepès, l’obesitat i el control de pes en esportistes hem rebutjat el seu ús. L’evidència científica publicada fins al moment era escassa i la majoria d’estudis que es podien trobar tenien limitacions importants.

Per a les persones que no coneixen la L-carnitina, és una molècula composta per un aminoàcid (lisina) i vitamina C. La L-carnitina és un “ajudant” dels àcids grassos de cadena llarga per entrar al mitocondri per tal de obtenir energia. En el moment en què es coneix que fisiològicament la molècula incrementa l’oxidació de greixos, comença el joc de: a més quantitat, major efecte, és a dir, més L-carnitina, cremarem més greix. No obstant això no cal ser un professional sanitari ni del món de l’esport per a saber amb certesa que aquesta regla gairebé mai es compleix.

Els suplements que es poden trobar al mercat fa temps que prediquen missatges extremistes i falsos com: perd pes amb L-carnitina, elimina greix localitzat amb L-carnitina, fes del teu cos una escultura amb el suplement de L-carnitina, defineix el teu cos amb l-carnitina, tots per tal de captar l’atenció a nivell global, un missatge aplicable a tots els públics per a que el “pool” de compradors incrementi.

És important destacar que lloar un suplement amb missatges/afirmacions que no tenen un aval científic contrastat amb estudis de qualitat, segons el meu parer, és gairebé mentir. Si bé és cert que els missatges que s’han comentat anteriorment són falsos, a continuació podem veure que la suplementació amb L-carnitina en alguns estudis científics pot ser una ajuda per a la pèrdua de pes. L’any 2011 (1), a través de biòpsies musculars, ja es va mostrar que la suplementació amb 4 grams al dia de L-carnitina en homes sans amb normo-pes i d’edats compreses entre 24-28 anys incrementava els nivells de L-carnitina en el múscul. Fa relativament poc temps, al maig de 2016 (2) sortien a la llum els resultats d’una revisió sistemàtica i metanàlisi d’assaigs clínics aleatoritzats (9 estudis amb una total de n = 911 individus) en què es va evidenciar que aquelles persones que es suplementaven amb L-carnitina tenien una major pèrdua de pes i un índex de massa corporal (IMC) menor.

A nivell científic es pot concloure que la L-carnitina pot ser una ajuda més per la pèrdua de pes, però suplementar amb L-carnitina no garanteix perdre pes, ni perdre greix localitzat, ni definir el seu cos. D’altra banda és important considerar que la carnitina la podem trobar de forma natural en aliments com la carn, l’ou i els productes lactis. Per aquest motiu el pas número 1 ha de ser controlar la dieta, el descans, la bona hidratació i la rutina d’exercici. En segon lloc valorar a través d’un dietista-nutricionista col·legiat i especialitzat en nutrició esportiva, si de forma personalitzada i controlant la quantitat pot ser útil un suplement de L-carnitina.

Que no hi hagi evidència científica no vol dir que no sigui útil, sinó que cal temps per a que sigui degudament estudiat. Per aquest motiu, en el món de la suplementació esportiva s’ha de ser pacient i anar avançant al ritme en que la ciència evoluciona.


1- Wall BT, Stephens FB, Constantin-Teodosiu D, Marimuthu K, Macdonald IA, Greenhaff PL. Chronic oral ingestion of L-carnitine and carbohydrate increases muscle carnitine content and alters muscle fuel metabolism during exercise in humans. J Physiol. 2011 Feb 15;589(Pt 4):963-73.
2- Pooyandjoo M, Nouhi M, Shab-Bidar S, Djafarian K, Olyaeemanesh A. The effect of (L-)carnitine on weight loss in adults: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Obes Rev. 2016 Oct;17(10):970-6.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.