La neurociència del dolor

“Quan el dolor persisteix i sents que t’està arruïnant la vida, és difícil imaginar que pugui servir per a alguna cosa útil. Però fins i tot quan el dolor és crònic i horrible, fa mal perquè el cervell, d’alguna manera, ha arribat a la conclusió, normalment d’una manera inconscient, que estàs sota amenaça o en perill. La clau és descobrir per què s’ha arribat a aquesta conclusió. “

Butler & Moseley, 20131,2

El dolor ja afecta al 20% de la població mundial i, aquest percentatge, lluny de disminuir, segueix en augment. Els principals tractaments utilitzats fins al moment, fonamentalment farmacològics, no estan donant els resultats esperats i els pacients s’estan veient sotmesos a un continu pelegrinatge per diferents professionals intentant alleujar el seu dolor3.

Espanya és el segon país del món en consum de fàrmacs per habitant. Només ens supera Estats Units. Curiosament a Espanya la prevalença i la duració dels episodis de dolor crònic és lleugerament superior a la dels països europeus del nostre entorn, que consumeixen menys fàrmacs3

 

Per què tenim dolor?2-13

El dolor té la funció de proporcionar un sistema d’advertència per a protegir el nostre cos de qualsevol mal. Així doncs, podem entendre el dolor com un sistema de detecció d’amenaces.

 

L’evidència científica recent ens permet assegurar amb rotunditat que el dolor no és igual a dany (veure imatge 1).

Imatge 1. Soldats amputats on el nivell de lesió als teixits és total però no es reporta dolor. (Foto cedida: Neuromecánica Lab)

 

 

 

 

 

 

 

 

Gràcies al desenvolupament de les tècniques d’imatge per a estudiar el cervell, s’ha començat a considerar que el dolor no proporciona una representació precisa de l’estat dels teixits, sinó que està modulat per molts altres factors. Això inclou les creences i experiències prèvies, l’estat d’ànim i les emocions, l’entorn social i ambiental, l’estrès, l’atenció, l’estimulació sensorial… És una percepció que reflecteix les experiències anteriors, la situació actual i el nostre estat biològic actual (Esquema 1).

Esquema 1. Model biopsicosocial del dolor

 

Per tot això, és molt important tenir en compte que el dolor és una experiència multifactorial que comprèn tres components fonamentals:

– Biològics: aspectes relacionats amb el dany en els teixits i les seves conseqüents alteracions.

– Psicològics: actituds, creences, emocions, la capacitat d’atenció, les accions relacionades amb el dolor o l’evitació del dolor, nivell de felicitat …

– Socials: situació familiar, entorn d’amistats, ambient laboral …

A mesura que el dolor persisteix més enllà del temps normal de curació, els processos neuroanatòmics i neurofisiològics que es produeixen en l’experiència del dolor poden generar alteracions al llarg de tot el sistema nerviós central. Això vol dir que el dolor que experimentem pot tenir menys a veure amb l’estat físic del teixit i, potencialment, més a veure amb el propi sistema de detecció d’amenaces.

 

Llavors, què puc fer?14,15

Desafortunadament, NO hi ha tractaments màgics pel dolor que funcionin per a tots. Existeix alguna cosa millor: l’oportunitat de creure en un pensament diferent. El teu sistema t’ha portat a aquesta situació dolorosa. Però és el teu mateix sistema el que pot aconseguir que surtis d’aquest estat de dolor. Com més treballis per a reduir els mecanismes que contribueixen a incrementar el teu dolor, millor et sentiràs. Igual que els teus músculs, el teu sistema pot adaptar-se i millorar la seva capacitat de protecció1-4.

D’una banda, has de buscar un tractament que et permeti identificar, corregir i entrenar els teus possibles desequilibris musculars, el que et permetrà optimitzar la teva funció muscular, accelerar la teva recuperació, moure’t millor, erradicar o disminuir el teu dolor, rendir d’una manera diferent i millorar la teva qualitat de vida4.

De l’altra, busca què és el que millora les teves sensacions de dolor i de rigidesa. El teu cos està dissenyat per a ser fort, i tot i el teu dolor, has de confiar en ell i en les seves capacitats. Per això, NO has de deixar de fer el que t’agrada. Mai. És important4.

10 CONCEPTES CLAU SOBRE EL DOLOR1-4

  1. EL DOLOR ÉS UN MECANISME DE PROTECCIÓ
  2. EL DOLOR ÉS NORMAL, PERSONAL I REAL
  3. APRENDRE SOBRE EL DOLOR POT AJUDAR-TE A MILLORAR LA TEVA SITUACIÓ I LA DE LA RESTA DE LA SOCIETAT
  4. EL DOLOR I EL DANY EN ELS TEIXITS TENEN POCA RELACIÓ
  5. TENIM SENSORS D’AMENAÇA, NO DE DOLOR
  6. EL DOLOR ES BASA EN EL CONTEXT
  7. EL DOLOR DEPÈN DE L’EQUILIBRI ENTRE LA SEGURETAT I L’AMENAÇA
  8. EL DOLOR IMPLICA UNA ACTIVITAT CEREBRAL DISTRIBUÏDA
  9. SOM BIOPLÀSTICS: SEMPRE PODEM MILLORAR
  10. LES ESTRATÈGIES DE TRACTAMENT ACTIU SÓN LES QUE PROMOUEN LA RECUPERACIÓ

Contacte: Anna Ollé Lladó

Readaptadora fisicoesportiva i docent en l’àmbit de la neurociència i la biomecànica aplicada a la readaptació de lesions. Neuromecánica Lab.

annaolle@neuromecanica.com

 

BIBLIOGRAFIA:
  1. Butler, D. & Moseley, G. Explain Pain 2nd Edn. (2013).
    2. Moseley, G. & Butler, D. Explain Pain Handbook: Protectometer. (2015).
  2. Galán, MA. & Montero,  F. Educación en neurociencia del dolor. Una nueva visión. Dosier para pacientes.(2019).
    4. Cormak, B. Practical tools to implement modern pain science and movement research into clinical practice. [Entrada de blog] Knowledge is power. What I need people with back pain to know. 3 de marzo de 2018. [citado 24 de octubre de 2018]  Disponible en: https://cor-kinetic.com/knowledge-power-i-need-every-person-back-pain-know/
  3. Hodges, P. W. Pain and motor control: From the laboratory to rehabilitation. J. Electromyogr. Kinesiol. 21, 220-228 (2011).
  4. Lewis, J. Rotator Cuff Shoulder Pain: Exercise is as effective as surgery. – YouTube. (2017). Disponible a: https://www.youtube.com/watch?v=5bUf9VcYLmI. (Accedit: 4a novembre 2018)
  5. Jull, G., Moore, A., Falla, D., Lewis, J. & McCarthy, C. Grieve’s modern musculoskeletal physiotherapy. (2015).
  6. Lewis, J. Rotator cuff related shoulder pain: Assessment, management and uncertainties. Man. Ther. 23, 57-68 (2016).
  7. Moseley, G. L. & Vlaeyen, J. W. S. Beyond nociception. Pain 156, 35-38 (2015).
    10. Baliki, M., Neuron, A. A.- & 2015,  undefined. Nociception, pain, negative moods, and behavior selection. Elsevier
    11. Moseley, G. & Butler, D. Fifteen years of explaining pain: the past, present, and future. J. Pain (2015).
    12. Pain in the body. Altered interoception in chronic pain conditions: A systematic review. Neurosci. Biobehav. Rev. 71, 328-341 (2016).
  8. Malfliet, A. et al. Applying contemporary neuroscience in exercise interventions for chronic spinal pain: treatment protocol. Brazilian J. Phys. Ther. 21, 378-387 (2017).
    14. Nijs, J., Lluch Girbés, E., Lundberg, M., Malfliet, A. & Sterling, M. Exercise therapy for chronic musculoskeletal pain: Innovation by altering pain memories. Man. Ther. 20, 216-220 (2015).
  9. Falla, D. & Hodges, P. W. Individualized Exercise Interventions for Spinal Pain. Exerc. Sport Sci. Rev. 45, 105-115 (2017).
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.